Τρίτη 29 Απριλίου 2014

Εύστοχες ερωτήσεις προς το δάσκαλο

Εύστοχες ερωτήσεις προς το δάσκαλο 


Το αίτημα για βελτίωση της παιδείας είναι η πρώτη απαίτηση του λαού μας», γράφει ο καθηγητής κ. Χρήστος Γιανναράς. Είναι αλήθεια! Ο κάθε γονιός έχει την απαίτηση αλλά και την υποχρέωση, να μαθαίνει την πρόοδο του παιδιού του στο σχολείο. Συνήθως, ρωτάει για την επίδοση του παιδιού στα μαθήματα, τη συμπεριφορά του μέσα στην τάξη, για τη σχέση του με τους συμμαθητές. Πέρα όμως από τα παραπάνω, είναι απαραίτητο να δοθούν απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις που δείχνουν την ωριμότητα και την ετοιμότητα του μαθητή. 


«Το παιδί μου απαντά εύκολα και εύστοχα στις ερωτήσεις σας;»
 Γιατί να το ρωτήσετε: 
Τα παιδιά που καθυστερούν, σε σχέση με το μέσο όρο των άλλων, να ανταποκριθούν σε εργασίες, ασκήσεις, κ.α., μπορεί να έχουν δυσκολία στην επεξεργασία πληροφοριών ή τη συγκέντρωση. Οι ειδικοί λένε ότι σε άλλο παιδί λείπουν τα κίνητρα, προκειμένου να μελετά για να έχει καλή απόδοση. Σε άλλο, ότι είναι ατίθασο και ότι δεν έχει μάθει να δίνει προσοχή στο δάσκαλο… Τελικός σκοπός της ερώτησης αυτής, βέβαια, είναι να μάθετε εάν μπορείτε εσείς οι ίδιοι, να βοηθήσετε το παιδί, στο σπίτι, να ξεπεράσει τη δυσκολία του ή ακόμη και εάν χρειάζεται εξωτερική συμβουλή από ειδικό, για να συνεχίσει ευκολότερα το σχολείο. 

« Νοιάζεται να βρει τη σωστή απάντηση και λύση;»

 Γιατί να το ρωτήσετε: 
Είναι φυσικό, ανάμεσα στις ορθές απαντήσεις και εργασίες του παιδιού, να υπάρχουν και κάποιες με λάθη. Όμως, ψάχνει να βρει τη σωστή απάντηση το παιδί; Ρωτάει τη δασκάλα, ανατρέχει στα περασμένα για τη λύση; Ντρέπεται για το λάθος; Νοιάζεται για την αστοχία του; Τα λάθη, συνηθισμένα και ανθρώπινα. Σημασία έχει η προσπάθεια να τα σκεφτεί, να τα αποφύγει ή τουλάχιστον, να τα διορθώσει. Βασικό είναι πώς αντιδρά μπροστά στη δασκάλα και ανάμεσα στην ομάδα των παιδιών στην τάξη. Η χτισμένη αυτοπεποίθηση δείχνει το χαρακτήρα του παιδιού και δίνει ώθηση για ενδιαφέρον για μάθηση. Η δασκάλα έχει τρόπο να τη χτίσει! 

«Είναι ευγενικό ή επιθετικό παιδί, όταν συνεργάζεται με τα άλλα παιδιά;»

 Γιατί να το ρωτήσετε;
 Στο σπίτι μέσα, ζώντας σε οικείο και ανεκτικότερο περιβάλλον, η συμπεριφορά διαφέρει άρδην, από τη συμπεριφορά στο σχολείο. Στο σπίτι, συνήθως, απολαμβάνει την αγάπη και αποδοχή των άλλων, από τη στιγμή της γέννησης. Στο σχολείο, πρέπει να κερδίσει την αποδοχή. Χρειάζεται σωστή διαχείριση των ικανοτήτων ή των δυσκολιών. Καθοριστική είναι η συνεργασία σπιτιού και σχολείου. Το θέμα είναι λεπτό και σοβαρό. 

«Εσείς προσαρμόζετε τη διδασκαλία σας ανάλογα με το κάθε παιδί;» 
Γιατί να το ρωτήσετε; 
Τα τελευταία χρόνια, ο τρόπος εκπαίδευσης γίνεται όλο και πιο προσωποκεντρικός. Οι σύγχρονες έρευνες απέδειξαν ότι η ύλη της κάθε τάξης πρέπει να διδάσκεται ανάλογα με τον τρόπο που το κάθε παιδί μαθαίνει! Η βιωματική μάθηση, η χρήση της αφής, της ακοής, της ανάγνωσης είναι παράγοντες εξατομικευμένης εκπαίδευσης της σχολικής ύλης. Σίγουρα, μέσα στην τάξη των 25 μαθητών, είναι δύσκολη η ικανοποίηση της μαθησιακής ανάγκης του κάθε παιδιού. Εάν λοιπόν, διαπιστωθεί κάποια έντονη δυσκολία, ο διάλογος με την πρόθυμη δασκάλα οδηγεί στη εύρεση λύσης στην ανάγκη του μαθητή. 

«Ποιος είναι ο απώτερος στόχος σας; Εμείς, χρειάζεται να είμαστε δίπλα σας;»
 Γιατί να το ρωτήσετε; 
Οι δάσκαλοι, οι αφοσιωμένοι στο έργο τους, ανάλογα με τον τόπο που διδάσκουν, τις πολιτιστικές εμπειρίες των παιδιών, τις αξίες, τα οικονομικά δεδομένα των οικογενειών τους, σχεδιάζουν και ακολουθούν ένα πλάνο διδασκαλίας για το κάθε σχολικό έτος. Αν γνωρίζετε τι πραγματικά έχει στο μυαλό του ο δάσκαλος του παιδιού σας, μπορείτε και ΕΣΕΙΣ να «ωθείτε» λίγο το παιδί σας από το σπίτι, προς αυτή την κατεύθυνση. Σπίτι και σχολείο βγάζουν άριστο μαθητή και καλόν άνθρωπο στην κοινωνία. Οριοθετήθηκε πλέον η ΧΑΡΑ του γονιού. Με λίγη ακόμη φροντίδα, μικροί και μεγάλοι κερδίζουν πολύ μεγάλη ΕΥΤΥΧΙΑ. 

Μαριάννα Λαγουμίδη, Σύμβουλος Παιδιού Παν/μίου Λονδίνου, με εξειδίκευση στη Δυσλεξία 


Κυριακή 30 Μαρτίου 2014

ΔΟΕ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ Η προσχολική αγωγή δεν είναι το αποπαίδι της εκπαίδευσης




Αγαπητοί γονείς,

Η φοίτηση στο νηπιαγωγείο αποτελεί από μόνη της μια ιδιαίτερα κρίσιμη εκπαιδευτική περίοδο. Είναι η περίοδος της απομάκρυνσης των παιδιών από την ασφάλεια της οικογενειακής θαλπωρής και αποτελεί ταυτόχρονα εισαγωγή στα πρώτα εκπαιδευτικό βήματα.

Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται απαραίτητη η ισότιμη ενσωμάτωση της προσχολικής αγωγής στον ενιαίο σχεδιασμό της εκπαίδευσης, δεδομένου ότι αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του εκπαιδευτικού συστήματος κάθε προηγμένης κοινωνίας. Από το 2006 με το νόμο 3518 η προσχολική εκπαίδευση έχει γίνει υποχρεωτική για όλα τα ελληνόπουλα ηλικίας 5-6 ετών. Δυστυχώς όμως όλα αυτά τα χρόνια η Προσχολική αγωγή υπήρξε ο «φτωχός συγγενής της εκπαίδευσης», που συμπληρώνει την εκπαίδευση, χωρίς σχεδιασμό και πρόβλεψη χωρίς ουσιαστικές αποφάσεις. Χρόνια τώρα οι υποσχέσεις για αναβάθμιση συντήρησαν, μάταια, τις ελπίδες μας για το νέο σύγχρονο νηπιαγωγείο.

Τα νηπιαγωγεία συνεχίζουν να μαραζώνουν από την ελλιπή χρηματοδότηση, από την ανικανότητα της κεντρικής εξουσίας να αντιμετωπίσει τα χρόνια προβλήματα της σχολικής στέγης, την έλλειψη νηπιαγωγών, το στοίβαγμα 25 και πλέον νηπίων σε μια αίθουσα! Τα δημόσια νηπιαγωγεία εξακολουθούν να λειτουργούν με το μεράκι των νηπιαγωγών.

Κυριακή 2 Μαρτίου 2014

Συναισθήματα


  
Με αφορμή την ιστορία του μικρού Αρλεκίνου ξεκινήσαμε να μιλάμε για τα συναισθήματα.


Πώς ένιωθε ο Αρλεκίνο όταν έβλεπε τους μασκαράδες να περνάνε στο δρόμο ενώ αυτός δεν είχε στολή για βγει έξω;  Τι ένιωσε, όταν δεν βρήκε καμιά στολή στα μπαούλα; όταν είδε τη στολή που του έραψε η μαμά του; όταν τον θαύμαζαν όλοι; Πώς ένιωθε η μαμά που έβλεπε το παιδί της να κλαίει; Πώς ένιωσε, όταν ετοίμασε τη  στολή και έντυσε τον Αρλεκίνο;


Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014

Ομοιοκατάληκτες Λέξεις

Με αφορμή ένα ποίημα για τις Καρυάτιδες μιλήσαμε και για τις λέξεις που έχουν ίδιο τέλος, ίδια κατάληξη. Τις ονομάζουμε ομοιοκατάληκτες.

Με τις καρτέλες παίξαμε παιχνίδια ανακάλυψης της λέξης που ταιριάζει.


Αφού παίξαμε λεκτικά αλλά και κινητικά παιχνίδια, "ομαδοποιήσαμε" τις λέξεις με βάση την κατάληξη.


Φύλλα εργασίας με λέξεις ομοιοκατάληκτες




Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2014

Ακρόπολη Παρθενώνας

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος που υλοποιούμε στο νηπιαγωγείο μας
Ταξιδεύοντας στην Ελλάδα
ο Κωνσταντής μας παρουσίασε την Αθήνα και την Ακρόπολη

Αναφερθήκαμε στην Ακρόπολη και τον Παρθενώνα

http://topiooraiosxoleioeinaitonipiagvgeio.blogspot.gr/2012/06/stylewidth425px-id.html

Δραστηριότητες με το γράμμα Φ, του Φλεβάρη

Ομάδες λέξεων που αρχίζουν από Φ
  • ζώα
  • ενδύματα
  • αντικείμενα που έχουν σχέση με το φως
  • φαγώσιμα 
http://topiooraiosxoleioeinaitonipiagvgeio.blogspot.gr/2014/02/blog-post_5998.html

Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2014

Ομάδα Νηπιαγωγών :Οργάνωση ή γραφειοκρατία;




Το πληροφοριακό σύστημα Σχολικών Μονάδων και Διοικητικών Δομών My school αποτελεί μια ακόμη απόδειξη της προχειρότητας με την οποία αντιμετωπίζονται τα θέματα της εκπαίδευσης.

Η εφαρμογή του φέρνει στην επιφάνεια σοβαρά θέματα που αφορούν α)την  νομιμότητα της ψηφιακής εφαρμογής του συστήματος Μyschool ως προς την προστασία προσωπικών δεδομένων μαθητών, γονέων και κηδεμόνων, β) την νομιμότητας και τη δικαιοδοσία διευθυντών και προϊσταμένων σχολικών μονάδων να συγκεντρώσουν τα στοιχεία που απαιτούνται από την ψηφιακή εφαρμογή για τους μαθητές και γ) τυχόν παραβίαση προσωπικών δεδομένων .

        Επιπλέον το παιδαγωγικό και διδακτικό έργο των εκπαιδευτικών μετατρέπεται σε ένα στεγνό διεκπεραιωτικό έργο επικύρωσης στοιχείων για μαθητές και εκπαιδευτικούς αλλοιώνοντας το παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, υποβαθμίζοντας την επιστημοσύνη του, αφαιρώντας πολύτιμο χρόνο από τον ουσιαστικό ρόλο της αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικών και μαθητών.

Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

Λίστα και Φύλλα Εργασίας για Φ,φ

αρχικο γραμμα

Παροιμίες Φλεβάρη

Οι παροιμίες αποτελούν μια καλή ευκαιρία να δουλέψουμε τη φωνολογική επίγνωση. 
Κάθε παροιμία αποτελείται από λέξεις. 
Μπορούμε να αναφερθούμε και να δουλέψουμε τις συμβάσεις του γραπτού λόγου. Από αριστερά προς τα δεξιά, από πάνω προς τα κάτω, σημεία στίξης.
Η πρώτη λέξη γράφεται με κεφαλαίο. Στο τέλος βάζουμε τελεία. 


Παρασκευή 31 Ιανουαρίου 2014

Πώς το παιδί σας θα αγαπήσει το διάβασμα!

Πώς το παιδί σας θα αγαπήσει το διάβασμα!


Θέλετε το παιδί σας να αγαπήσει το διάβασμα; Αναρωτιέστε με ποιον τρόπο θα του κεντρίσετε το ενδιαφέρον για διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων ώστε να εμπλουτίσει τις γνώσεις του; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος και συγγραφέας αρκετών βιβλίων μεταξύ των οποίων τα "Οι γονείς κάνουν τη διαφορά" και "Μεγαλώστε ευτυχισμένα παιδιά" κυρία Αλεξάνδρα Καππάτου συμβουλεύει. 


Από νωρίς να του διαβάζετε βιβλία.
Παίξτε παιχνίδια με λέξεις, όλη η οικογένεια μαζί.

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

6 Φωνολογική Ενημερότητα Κ,κ. Κυριακή

  Κ,κ


Η Κυριακή ντύθηκε στα καφέ και ανέβηκε σε μια καμήλα. Ήθελε να διασχίσει με το καραβάνι την έρημο Καλαχάρι. Καμηλιέρης ήταν ο φίλος της ο Κωνσταντίνος.  Μαζί της ταξίδευε και η Κική, η κομμώτρια. Πηγαίναν να κουρέψουν και να χτενίσουν την πριγκίπισσα Κατερίνα που παντρευόταν με τον πρίγκιπα Κοσμά. Στο γάμο το μενού περιλάμβανε κατσικάκι στη σούβλα, καραβίδες και γλυκό καρύδι






5 Φωνολογική Ενημερότητα Σ,σ Σάββατο


Σ,σ


Το Σαββάτο αγαπούσε πολύ το σιέλ χρώμα και γι΄ αυτό όλα τα ρούχα του ήταν σιέλ. Αγαπούσε επίσης και τα νησιά και περισσότερο από όλα τη Σκιάθο. Μπήκε λοιπόν σε μία σκούνα με σημαία ελληνική και έφτασε εκεί για να συναντήσει τον Σπύρο, το συγγραφέα και τη Σεμίραμις που ήταν σερβιτόρα. Αποφάσισαν όλοι μαζί να πάνε για πικ-νικ σε μια παραλία. Βάλανε μέσα στο καλάθι τα σουπλά, σάντουιτς με σαλάμι και σπανάκι, μια σαλάτα και λίγη σούπα. Πήραν μαζί τους για συντροφιά και τη γιαγιά Σουλτάνα. Μόλις έφτασαν εκεί βούτηξαν στη θάλασσα και είδαν ένα σαλάχι. Πιο πέρα κάποιοι κάνανε σέρφινγκ πάνω σε μία σανίδα και κάποια παιδάκια κολυμπούσαν με σωσίβια.


4 Φωνολογική Ενημερότητα: Π,π Πέμπτη, Παρασκευή


Π,π
Η Πέμπτη φόρεσε πράσινα ρούχα και ανέβηκε σ΄έναν πύραυλο για να πάει στον πλανήτη Ποσειδώνα. Πήρε μαζί της πίτα, πατάτες, παγωτό και πίτσα. Καθώς ταξίδευε στο διάστημα, είδε πολύχρωμους γαλαξίες , αστέρια, κομήτες, πλανήτες και δορυφόρους.


Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2014

Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014

1 Φωνολογική Ενημερότητα και Μέρες Εβδομάδας


Το φετινό παραμύθι μας για την εβδομάδα και τις μέρες.

 Με την ευκαιρία αυτή δουλεύουμε τη φωνολογική ενημερότητα, με αρχικό και τελικό γράμμα, κατάτμηση συλλαβών. 

Ταυτόχρονα κανουμε επανάληψη στα χρώματα, αναφερόμαστε στα μεταφορικά μέσα, την  υγιεινή διατροφή και ταξιδεύουμε παντού, Ελλάδα, Ευρώπη αλλά και στο διάστημα!!!



2 Φωνολογική ενημερότητα: Μέρες Εβδομάδας , Δευτέρα, Γράμμα Δ,δ


Κάθε μέρα φτιάχνουμε διαφορετική ιστορία. 

Κατόπιν τα παιδιά την αναδιηγούνται . Μπορούμε να τη δώσουμε και γραμμένη και να τη "διαβάσουν" και να βρουν λέξεις που ξεκινούν με το γράμμα της μέρας.















Η Δευτέρα φόρεσε δαμασκηνί φόρεμα και μπότες , ανέβηκε σε ένα δελφίνι και ταξίδεψε ως τη μακρινή Δανία. Εκεί συνάντησε τη φίλη της, τη Δανάη που ήταν δικηγόρος και τον Δημήτρη που εργαζόταν σε μια διαστημική βάση.

3 Φωνολογική Ενημερότητα: Ημέρες της Εβδομάδας, Τρίτη ,Τετάρτη, Γράμμα Τ,τ



Τ,τ 

ΤΡΙΤΗ 

Η Τρίτη φόρεσε ρούχα τυρκουάζ ανέβηκε στο τρένο και πήγε στην Τουρκία. Την περίμεναν ο Τάσος που ήταν ταχυδρόμος και η Τάνια που ήταν ταξιδιωτικός πράκτορας. Μαζί οργάνωσαν ένα ταξίδι ως την αρχαία Τροία. Ετοίμασαν ένα καλάθι με τρόφιμα. Η μαμά τους είχε φτιάξει και μια τυρόπιτα.