Σελίδες

Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2013

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ



Μερικές σημειώσεις  από το εργαστήρι κατασκευής παραμυθιού με εισηγητή τον Δ. Αβούρη, 24/2/2013, Καστοριά.


Α   ΣΤΑΔΙΟ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ  ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ
  • Συζητάμε με τα παιδιά τι σημαίνει ΠΑΡΑΜΥΘΙ. Γράφουν/με τις σκέψεις τους.
  • Κατόπιν ζητάμε να μας δικαιολογήσουν αυτό που έγραψαν
  • Μαθαίνουμε ένα διδακτικό παραμύθι από έξω και το αφηγούμαστε. Το ίδιο κάνουν και τα παιδιά.

Β   ΣΤΑΔΙΟ: ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ


  1. Επιλέγουμε μια ανθρώπινη ιδιότητα, ένα ελάττωμα.
  2. Επιλέγουμε ένα επάγγελμα (παραδοσιακό)
  3. Γράφουμε τον τίτλο με τις δύο παραπάνω λέξεις
  4. Ξεκινάμε:  Μια φορά κι έναν καιρό ήταν...(γράφουμε για τον ήρωα μας . Βάζουμε τελεία) 
  5. Συνεχίζουμε: Ζούσε.... (αναφέρουμε που ζούσε, δημιουργούμε μια εικόνα)
  6. Ακολουθεί: Τι ήθελε, τι του άρεσε να κάνει.
  7. Μια μέρα έκανε κάτι.... 
  8. Αν κολλήσουμε και δεν μπορούμε να προχωρήσουμε το παραμύθι, διαλέγουμε 2 αντικείμενα ή 2 πρόσωπα από το παραμύθι μας. 
  9. Γράφουμε τη μία λέξη στην αριστερή πλευρά του χαρτιού και την άλλη στη δεξιά.
  10. Κάτω από κάθε λέξη γράφουμε άλλες 5 που έχουν την ίδια κατάληξη.
  11. Διαλέγουμε 2 λέξεις από τη μια λίστα και 2 από την άλλη και φτιάχνουμε ένα τετράστιχο. Δε μας απασχολεί πόσο καλό είναι.
  12. Το διαβάζουμε δυνατά, θα μας δώσει μια ιδέα για το πώς θα συνεχίσουμε.



ΜΕΡΙΚΟΙ ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
  • Τα παραμύθια είναι προφορικός λόγος, εμείς τα εικονογραφούμε.
  • Αποτελούν ένα σχόλιο στην πραγματικότητα.
  • Τα πράγματα στα παραμύθια είναι ακραία.
  • Στα παραμύθια χρησιμοποιούμε ζώα του τόπου μας, εκτός από την καμήλα, τον παπαγάλο και το λιοντάρι. Αλλά και πλάσματα της φαντασίας μας.
  • Καλό είναι να δημιουργήσουμε δύο ήρωες αντίθετους ώστε να υπάρχει σύγκρουση.
  • Δεν επιλέγουμε σύγχρονα επαγγέλματα, αλλά παραδοσιακά που χρησιμοποιούν τα χέρια.
  • Δε βάζουμε ηλεκτρονικά, βιομηχανικά προϊόντα.
  • Δε χρησιμοποιούμε υποκοριστικά 
  • Δεν υπάρχουν χρώματα
  • Αντί για τη λέξη πόλη λέμε πολιτεία
  • Υπάρχουν μοτίβα που μας βοηθούν να κερδίσουμε χρόνο , να σκεφτούμε, όπως : Δρόμο έπαιρνε, δρόμο άφηνε....
  • Φτιάχνω παραμύθια με τα υλικά που έχω διαθέσιμα γύρω μου, στο περιβάλλον μου. Παρατηρούμε και κατανοούμε τους ανθρώπους και τα αντικείμενα.
  • Τον κακό τον αφήνουμε πίσω, εκτός κι αν μετανοήσει. Τότε τον επαναφέρουμε. 
  • sos: Δε λέμε εύκολα για φιλία. Η φιλία είναι μια δοκιμασμένη διαδικασία.
  • Όταν αφηγούμαστε η κίνηση μας είναι καλά να είναι απλωμένη
  • Επίσης, όταν αφηγούμαστε,  ρωτάμε τα παιδιά ενδιάμεσα για το τι συνέβη 
  • Βάζουμε τα παιδιά να αφηγηθούν και αυτά το παραμύθι, να μάθουν να εκφράζουν αυτά που αισθάνονται, αυτά που θέλουν. Να γίνουν έτσι ενεργοί πολίτες.

1 σχόλιο: