Μερικές σημειώσεις από το εργαστήρι κατασκευής παραμυθιού με εισηγητή τον Δ. Αβούρη, 24/2/2013, Καστοριά.
Α ΣΤΑΔΙΟ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΠΑΡΑΜΥΘΙΩΝ
- Συζητάμε με τα παιδιά τι σημαίνει ΠΑΡΑΜΥΘΙ. Γράφουν/με τις σκέψεις τους.
- Κατόπιν ζητάμε να μας δικαιολογήσουν αυτό που έγραψαν
- Μαθαίνουμε ένα διδακτικό παραμύθι από έξω και το αφηγούμαστε. Το ίδιο κάνουν και τα παιδιά.
Β ΣΤΑΔΙΟ: ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ
- Επιλέγουμε μια ανθρώπινη ιδιότητα, ένα ελάττωμα.
- Επιλέγουμε ένα επάγγελμα (παραδοσιακό)
- Γράφουμε τον τίτλο με τις δύο παραπάνω λέξεις
- Ξεκινάμε: Μια φορά κι έναν καιρό ήταν...(γράφουμε για τον ήρωα μας . Βάζουμε τελεία)
- Συνεχίζουμε: Ζούσε.... (αναφέρουμε που ζούσε, δημιουργούμε μια εικόνα)
- Ακολουθεί: Τι ήθελε, τι του άρεσε να κάνει.
- Μια μέρα έκανε κάτι....
- Αν κολλήσουμε και δεν μπορούμε να προχωρήσουμε το παραμύθι, διαλέγουμε 2 αντικείμενα ή 2 πρόσωπα από το παραμύθι μας.
- Γράφουμε τη μία λέξη στην αριστερή πλευρά του χαρτιού και την άλλη στη δεξιά.
- Κάτω από κάθε λέξη γράφουμε άλλες 5 που έχουν την ίδια κατάληξη.
- Διαλέγουμε 2 λέξεις από τη μια λίστα και 2 από την άλλη και φτιάχνουμε ένα τετράστιχο. Δε μας απασχολεί πόσο καλό είναι.
- Το διαβάζουμε δυνατά, θα μας δώσει μια ιδέα για το πώς θα συνεχίσουμε.
ΜΕΡΙΚΟΙ ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
- Τα παραμύθια είναι προφορικός λόγος, εμείς τα εικονογραφούμε.
- Αποτελούν ένα σχόλιο στην πραγματικότητα.
- Τα πράγματα στα παραμύθια είναι ακραία.
- Στα παραμύθια χρησιμοποιούμε ζώα του τόπου μας, εκτός από την καμήλα, τον παπαγάλο και το λιοντάρι. Αλλά και πλάσματα της φαντασίας μας.
- Καλό είναι να δημιουργήσουμε δύο ήρωες αντίθετους ώστε να υπάρχει σύγκρουση.
- Δεν επιλέγουμε σύγχρονα επαγγέλματα, αλλά παραδοσιακά που χρησιμοποιούν τα χέρια.
- Δε βάζουμε ηλεκτρονικά, βιομηχανικά προϊόντα.
- Δε χρησιμοποιούμε υποκοριστικά
- Δεν υπάρχουν χρώματα
- Αντί για τη λέξη πόλη λέμε πολιτεία
- Υπάρχουν μοτίβα που μας βοηθούν να κερδίσουμε χρόνο , να σκεφτούμε, όπως : Δρόμο έπαιρνε, δρόμο άφηνε....
- Φτιάχνω παραμύθια με τα υλικά που έχω διαθέσιμα γύρω μου, στο περιβάλλον μου. Παρατηρούμε και κατανοούμε τους ανθρώπους και τα αντικείμενα.
- Τον κακό τον αφήνουμε πίσω, εκτός κι αν μετανοήσει. Τότε τον επαναφέρουμε.
- sos: Δε λέμε εύκολα για φιλία. Η φιλία είναι μια δοκιμασμένη διαδικασία.
- Όταν αφηγούμαστε η κίνηση μας είναι καλά να είναι απλωμένη
- Επίσης, όταν αφηγούμαστε, ρωτάμε τα παιδιά ενδιάμεσα για το τι συνέβη
- Βάζουμε τα παιδιά να αφηγηθούν και αυτά το παραμύθι, να μάθουν να εκφράζουν αυτά που αισθάνονται, αυτά που θέλουν. Να γίνουν έτσι ενεργοί πολίτες.
Έχετε βραβειάκι προς παραλαβή...
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλικά.Τάνια.
http://taniamanesi-kourou.blogspot.gr/