Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2013

Προσχολική Εκπαίδευση …υπάρχει;;;


Θύμα της αδιέξοδης πολιτικής, που ακολουθείται ανεύθυνα από την πολιτική ηγεσία, είναι για ακόμη μια φορά η προσχολική εκπαίδευση. Χρόνια τώρα οι υποσχέσεις για αναβάθμιση συντήρησαν μάταια τις ελπίδες μας για το νέο σύγχρονο νηπιαγωγείο.

Τι στ’ αλήθεια άλλαξε, που μας κάνει να δούμε αισιόδοξα το μέλλον της προσχολικής εκπαίδευσης;

Το απόλυτο ΤΙΠΟΤΑ!!!

Τα νηπιαγωγεία συνεχίζουν να μαραζώνουν από την ελλιπή χρηματοδότηση, από την ανικανότητα της κεντρικής εξουσίας να αντιμετωπίσει τα χρόνια προβλήματα της σχολικής στέγης, την έλλειψη νηπιαγωγών, το στοίβαγμα 25 και πλέον νηπίων σε μια αίθουσα!

Τα δημόσια νηπιαγωγεία εξακολουθούν να λειτουργούν με το μεράκι των νηπιαγωγών, χωρίς ουσιαστική θεσμοθέτηση ωραρίου, χωρίς προγραμματισμό, σαν απλό συμπλήρωμα της εκπαίδευσης, σα να μας κάνουν χάρη που υπάρχει.!!

Χιλιοειπωμένος ο χαρακτηρισμός «φτωχός συγγενής της εκπαίδευσης», αλλά πιο επίκαιρος από ποτέ, περιγράφει τη ανύπαρκτη πολιτική βούληση για λύση των προβλημάτων, που ρημάζουν τον κλάδο χρόνια τώρα.

Σε αυτά λοιπόν τα ερείπια στήνουν το όραμα ενός ψηφιακού σχολείου, ξεκινώντας την εφαρμογή του προγράμματος my school  στα νηπιαγωγεία.

Γνωρίζουν πόσα νηπιαγωγεία στη χώρα δεν έχουν υπολογιστή στη τάξη τους;

Γνωρίζουν πόσοι νηπιαγωγοί δεν έχουν τη δυνατότητα να επιμορφωθούν στους υπολογιστές γιατί δεν πραγματοποιούνται σε πολλούς  νομούς προγράμματα Β΄ επιπέδου;

Γνωρίζουν ότι οι νηπιαγωγοί δεν μπορούν να υποστούν άλλη γραφειοκρατία και άλλες καταγραφές εξαιτίας του ωραρίου που δεν θεσμοθετήθηκε παρά μόνο στα χαρτιά ;

Άγνοια ή αδιαφορία ;; το αποτέλεσμα είναι το ίδιο …

Η προσχολική εκπαίδευση συνεχίζει να είναι στο πάγκο!…

Είναι επιτακτική η ανάγκη ενός διαλόγου για την επίλυση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει το δημόσιο νηπιαγωγείο.

Θα είμαστε μπροστά στον αγώνα για την αναβάθμιση του νηπιαγωγείου και ενάντια σε όποια πολιτική ακυρώνει τη σπουδαιότητα του!

Το όραμα για ένα σύγχρονο νηπιαγωγείο είναι και δικό μας!


Ομάδα Νηπιαγωγών




Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

Πώς διαβάζουμε παραμύθια με τα παιδιά ;

Διαβάζοντας με τα παιδιά

Ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους με τον οποίο οι ερευνητές μελετούν τον οικογενειακό γραμματισμό  είναι η συχνότητα έκθεσης  στον έντυπο λόγο που κυμαίνεται από τον αριθμό των παιδικών βιβλίων στο σπίτι ως το χρόνο που δαπανάται για κοινή ανάγνωση βιβλίων και την άμεση διδασκαλία γλωσσικών δεξιοτήτων από τους γονείς. δείχνουν ότι η εμπειρία παραμύθι κατά την προσχολική ηλικία μπορεί να είναι μια σημαντική επιρροή στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών.  

Οι Sénéchal et al (1996) σε δύο πειράματά τους με νήπια και τους γονείς τους αναφέρουν πως οι γνώσεις των γονέων και  παιδιών γύρω από τα  παιδικά βιβλία είναι πολύ καλοί προάγγελοι των γλωσσικών δεξιοτήτων των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Επίσης  αναφέρουν  ότι άλλες πτυχές του οικιακού περιβάλλοντος γραμματισμού όπως ο  αριθμός των βιβλίων στο σπίτι, οι επισκέψεις σε βιβλιοθήκη, η έκθεση των ίδιων των γονέων στον έντυπο λόγο σχετίζονταν με τις δεξιότητες λεξιλογίου των παιδιών. 

Πόσο χρόνο, όμως, θα έπρεπε να καταναλώνουν οι γονείς διαβάζοντας βιβλία στα παιδιά τους; Παιδιά που που είχαν καλή πρόοδο στην ανάγνωση είχαν γονείς που τους διάβαζαν τουλάχιστον 60 λεπτά την εβδομάδα, περίπου 10' την ημέρα.Εάν τα παιδιά έχουν βιβλία που τους τα διαβάζουν , και γελάνε και συζητάνε γι΄αυτά, τότε μαθαίνουν πως τα βιβλία μπορεί να έχουν ενδιαφέρον, να είναι διασκεδαστικά και γεμάτα πληροφορίες. με το να διαβάζουμε στα παιδιά τα μαθαίνουμε να απολαμβάνουν τα βιβλία και με τον καιρό  να θελήσουν να διαβάσουν μόνα τους.


ΠΑΙΧΙΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΑΡΧΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ

 
1.   Γράφουμε πάνω σε πλαστικά καπάκια τα γράμματα της αλφαβήτα σε κεφαλαία και πεζά. Γράφουμε, επίσης, τα γράμματα σε ένα κομμάτι χαρτί. Τοποθετούμε το χαρτί  μπροστά στο παιδί . Πρέπει να τοποθετεί τα καπάκια πάνω στα γράμματα που είναι γραμμένα στο χαρτί. Στην αρχή παίζουμε μόνο με τα κεφαλαία, μετά με τα πεζά και στο τέλος ανάμεικτα.


2.  Ψαρεύουμε καπάκια-γράμματα και μαντεύουμε σε ποιον ανήκει αυτό το γράμμα.


3.  Παίζουμε με το αρχικό γράμμα μιας εικόνας. Στην αρχή μπορεί να είναι φωτογραφίες από αγαπημένα πρόσωπα , αργότερα από διάφορα αντικείμενα.
Τοποθετούμε μπροστά στο παιδί τη φωτογραφία ή την εικόνα και το παιδί πρέπει να βρει το καπάκι με το σωστό αρχικό γράμμα. Επόμενο στάδιο να σχηματίζουν απλές λέξεις ΣΦΣΦ (σύμφωνο –φωνήεν). 




4.  Χρησιμοποιούμε σύρμα  καθαρισμού πίπας για να σχηματίσουμε τα γράμματα . Αυτό βοηθά τα νήπια να  κάνουν σχήματα των γραμμάτων  μιλάμε για τον ήχο των γραμμάτων, και βάζουμε τα γράμματα αναλογία με τη  μορφή.


5.  Σχηματίζουμε το πρώτο γράμμα μας ή των αγαπημένων προσώπων με διάφορα υλικά (τουβλάκια lego, αυτοκινητάκια, φασόλια κ.ά.)



6. Φτιάχνουμε καρτέλες με φωτογραφίες αγαπημένων προσώπων και το αρχικό γράμμα. Αργότερα κόβουμε εικόνες από περιοδικά συζητάμε για το αρχικό γράμμα. 



7.  Σε επόμενα στάδια γράφουμε σε καρτέλα το όνομα του παιδιού. Χτυπάμε παλαμάκια τις συλλαβές του ονόματος και κόβουμε τα γράμματα σαν παζλ. Ονομάζουμε τα γράμματα, λέμε τον ήχο τους. Ανακατεύουμε και τα παιδιά προσπαθούν να τα βάλουν σε σειρά.


8.  Με ζυμαράκι ή πλαστελίνη σχηματίζουμε τα γράμματα του ονόματός μας.


9.  Σε ξύλινα μανταλάκια γράφουμε γράμματα και τα παιδιά τα βάζουν σε σειρά ώστε να σχηματίσουν τα ονόματα της οικογενειας.


 10.  Σε ένα ταψάκι βάζουμε αλεύρι και αφήνουμε το παιδί να γράφει μέσα με το δάχτυλό του, στην αρχή, τα αρχικά γράμματα των ονομάτων της οικογένειας και αργότερα ολόκληρα τα ονόματα.


11.  Παίζουμε με μαγνητικά γράμματα ή φτιάχνουμε δικά μας και σχηματίζουμε τα ονόματα