Κυριακή, 30 Μαρτίου 2014

ΔΟΕ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΓΟΝΕΙΣ Η προσχολική αγωγή δεν είναι το αποπαίδι της εκπαίδευσης




Αγαπητοί γονείς,

Η φοίτηση στο νηπιαγωγείο αποτελεί από μόνη της μια ιδιαίτερα κρίσιμη εκπαιδευτική περίοδο. Είναι η περίοδος της απομάκρυνσης των παιδιών από την ασφάλεια της οικογενειακής θαλπωρής και αποτελεί ταυτόχρονα εισαγωγή στα πρώτα εκπαιδευτικό βήματα.

Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται απαραίτητη η ισότιμη ενσωμάτωση της προσχολικής αγωγής στον ενιαίο σχεδιασμό της εκπαίδευσης, δεδομένου ότι αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του εκπαιδευτικού συστήματος κάθε προηγμένης κοινωνίας. Από το 2006 με το νόμο 3518 η προσχολική εκπαίδευση έχει γίνει υποχρεωτική για όλα τα ελληνόπουλα ηλικίας 5-6 ετών. Δυστυχώς όμως όλα αυτά τα χρόνια η Προσχολική αγωγή υπήρξε ο «φτωχός συγγενής της εκπαίδευσης», που συμπληρώνει την εκπαίδευση, χωρίς σχεδιασμό και πρόβλεψη χωρίς ουσιαστικές αποφάσεις. Χρόνια τώρα οι υποσχέσεις για αναβάθμιση συντήρησαν, μάταια, τις ελπίδες μας για το νέο σύγχρονο νηπιαγωγείο.

Τα νηπιαγωγεία συνεχίζουν να μαραζώνουν από την ελλιπή χρηματοδότηση, από την ανικανότητα της κεντρικής εξουσίας να αντιμετωπίσει τα χρόνια προβλήματα της σχολικής στέγης, την έλλειψη νηπιαγωγών, το στοίβαγμα 25 και πλέον νηπίων σε μια αίθουσα! Τα δημόσια νηπιαγωγεία εξακολουθούν να λειτουργούν με το μεράκι των νηπιαγωγών.

Εμείς, οι εκπαιδευτικοί των παιδιών σας, νιώθουμε την ανάγκη να επικοινωνήσουμε μαζί σας και να μοιραστούμε την αγωνία μας για τη Δημόσια και Δωρεάν εκπαίδευση που καθημερινά βρίσκεται στο στόχαστρο βίαιων περικοπών, συρρίκνωσης, υποβάθμισης και απαξίωσης.

Δυστυχώς, βιώνουμε πρωτοφανείς καταστάσεις στη δυσκολότερη χρονιά μεταπολιτευτικά.
Οι άδικες μνημονιακές πολιτικές της ισοπέδωσης και της αναλγησίας κατακερματίζουν ό, τι κερδήθηκε με σκληρούς αγώνες τα τελευταία 100 χρόνια. Η ανικανότητα και η σκόπιμη, θεωρούμε, προχειρότητα που έχει επικρατήσει τη φετινή χρονιά στις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας, έχει διαμορφώσει ένα πρωτοφανές κλίμα αναξιοπιστίας, ανασφάλειας και απελπισίας σε όλους τους συναδέλφους, που βλέπουν να τινάζονται στον αέρα κατακτήσεις χρόνων.

Το Υπουργείο απέδειξε ότι είναι απελπιστικά ανεπαρκές να αντιμετωπίσει την κρίση που πλήττει την εκπαίδευση και για την οποία είναι, κύρια, υπεύθυνο. Το μόνο που έχει καταφέρει είναι να πολλαπλασιάσει τα αδιέξοδα, να επιτείνει την απελπισία, να υποβαθμίσει την εκπαίδευση των μαθητών και να ευτελίσει τις ζωές των εκπαιδευτικών.

Ζούμε καθημερινά την ανασφάλεια μας να μεγαλώνει καθώς οι αποφάσεις του Υπουργείου χαρακτηρίζονται από αναξιοκρατία, αδιαφάνεια και αδικία, διαλύοντας την ελάχιστη ελπίδα για το μέλλον.
Απευθυνόμαστε σε σας όχι μόνο γιατί είστε οι γονείς των μαθητών μας αλλά και γιατί είστε κι εσείς εργαζόμενοι. Αισθανόμαστε ότι, λίγο ως πολύ, ξυπνάμε με τις ίδιες αγωνίες και κοιμόμαστε με τα ίδια άγχη. Είμαστε όλοι μας αντιμέτωποι με την ακρίβεια και βλέπουμε μέρα με τη μέρα τους μισθούς μας να χάνουν την αγοραστική τους δύναμη. Οργιζόμαστε όλοι μας όταν οι μεσαιωνικές συνθήκες δουλειάς (η ανασφάλιστη εργασία, η ωρομίσθια, ο φόβος της απόλυσης, τα ωράρια «λάστιχο», η κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων] θεωρούνται το όραμα του 21αιώνα.
Κι εσείς κι εμείς, τρομάζουμε στην ιδέα, ότι όσο περνάει ο καιρός, για να βγούμε στη σύνταξη θα πρέπει να βρισκόμαστε σε βαθιά γεράματα και μετά από 4O χρόνια δουλειάς, θα χρειαζόμαστε την οικονομική στήριξη των παιδιών μας για να επιβιώσουμε. Αγανακτούμε όταν οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι και λιγότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι και περισσότεροι.
Η συνεχόμενη μετακύλιση των ευθυνών της πολιτείας, μας αναγκάζει να βάζουμε όλο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για τη στήριξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων των παιδιών μας (διδακτικές επισκέψεις, χαρτί φωτοτυπίας, υλικά νηπιαγωγείου). Το ζείτε εσείς οι ίδιοι καθημερινά!


Όλα αυτά μας προϊδεάζουν για ένα μέλλον ανασφάλειας και διάλυσης θεσμών, αξιών...ζωών. Είναι χρέος μας να αντιδράσουμε, να αγωνιστούμε, να παλέψουμε
Γι' αυτό και αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε ενημέρωση για την σπουδαιότητα της προσχολικής εκπαίδευσης και για τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει, θεωρώντας ότι όλοι μαζί θα μπορέσουμε να ανατρέψουμε την Βάρβαρη αδιαφορία που ισοπεδώνει το Δημόσιο Νηπιαγωγείο.

      Χιλιάδες προνήπια μένουν εκτός του Δημόσιου Σχολείου. Το δικαίωμα της εκπαίδευσης μπαίνει στην κληρωτίδα ενισχύοντας την ανισομερή κατοχή σχολικής ετοιμότητας. Η πραγματικότητα αυτή έρχεται σ' ευθεία αντίθεση με το Σύνταγμα της χώρας (άρθρο 16], με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Π. I.] και με τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (άρθρο 28), που προβλέπουν μεταξύ άλλων την «παροχή ίσων ευκαιριών» μόρφωσης σε όλους τους μαθητές που κατοικούν εντός των γεωγραφικών συνόρων...
      Τεράστια προβλήματα υπάρχουν σε αρκετούς νομούς όπου παραμένουν ακόμη και σήμερα νηπιαγωγεία κλειστά ή ολοήμερα τμήματα που υπολειτουργούν με λύσεις πρόχειρες, αντιπαιδαγωγικές, εις βάρος των παιδιών και των εκπαιδευτικών, που έμειναν άνεργοι μετά από χρόνια υπηρεσίας σε μέρη δυσπρόσιτα, υπηρετώντας με συνέπεια το επάγγελμά τους, παρά την δύσκολη οικονομική συγκυρία και τους χαμηλούς μισθούς...
      Το κτιριακό πρόβλημα των νηπιαγωγείων είναι τεράστιο και τα παιδιά φιλοξενούνται σε χώρους ακατάλληλους, που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για την εφαρμογή του προγράμματος το οποίο Βασίζεται στις σύγχρονες αντιλήψεις για την εκπαίδευση. Η αναλογία ενός νηπίου ανά 1,5 τετραγωνικό μέτρο καταργεί παιδαγωγικές αρχές.
      0 αριθμός των μαθητών 1:25 και η δυνατότητα αύξησής τους κατά 10%, όπου υπάρχει ανάγκη, καταργεί την φιλοσοφία του προγράμματος του νηπιαγωγείου. Είναι παιδαγωγικά αναγκαίος ένας μικρότερος αριθμός μαθητών ανά τάξη-τμήμα, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα και η ευχέρεια στον εκπαιδευτικό να παρεμβαίνει εξατομικευμένα και, προπάντων παιδαγωγικά για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος.
      Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Δ.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων- Νηπιαγωγών Ιωαννίνων στα σχολεία του νομού, με τις υπάρχουσες αίθουσες ακόμα και αυτή η αναλογία παραβιάζεται από το ίδιο το υπουργείο, χωρίς να υπολογίσουμε τον εξοπλισμό και τα έπιπλα τα απαραίτητα για την εκπαιδευτική διαδικασία για τα Δημοτικά Σχολεία και τα Νηπιαγωγεία. Από την έρευνα προκύπτει ότι ο μέσος όρος των τ.μ. των αιθουσών είναι 30 με 35 τ.μ. που σημαίνει ότι μπορεί να φοιτήσουν 15 μαθητές. Εδώ λοιπόν καταδεικνύεται ότι η αναλογία 1 εκπαιδευτικός προς 15 μαθητές που ζητά ο κλάδος μας είναι απόλυτα δικαιολογημένη για τους χώρους που διαθέτουμε.
      Το συμπέρασμά μας έρχεται να ενισχύσει και η ισχύς  του Π.Δ. 71/1988, το οποίο προβλέπει την αναλογία 1 μαθητής ανά 2 τ.μ. στα δημόσια εκπαιδευτήρια.
       Η υποχρηματοδότηση των νηπιαγωγείων αποτελεί σοβαρό παράγοντα ανατροπής των στόχων του προγράμματος το οποίο δομείται στη φιλοσοφία της λειτουργίας ομάδων και χρειάζεται σοβαρή υλικοτεχνική υποδομή για να διαμορφωθεί.
      Οι εκπαιδευτικοί, με φιλότιμο έχουν αποδείξει ότι μπορούν και έχουν ανταπεξέλθει πολλές φορές σε δύσκολες καταστάσεις, αλλά η παιδεία και η υγεία των παιδιών μας πρέπει να διέπεται τουλάχιστον από υπευθυνότητα εκ μέρους όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Η ανάδειξη, βέβαια, των προβλημάτων είναι το πρώτο βήμα. Το επόμενο πρέπει να είναι η αντιμετώπισή τους από όλουςτους εμπλεκόμενους φορείς.
Διεκδικούμε:

      Δίχρονη υποχρεωτική δημόσια και δωρεάν προσχολική αγωγή.

      Άμεση αύξηση των δαπανών για την Παιδεία.

      Τον απαραίτητο αριθμό προσλήψεων ώστε κανένα νηπιαγωγείο να μην είναι κλειστό.

      Να προσδιοριστεί άμεσα η οργανικότητα των Νηπιαγωγείων αφού ληφθούν υπ' όψιν και οι ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας σύμφωνα με το Ν. 4115/13 και να αποδοθεί η οργανικότητα που αντιστοιχεί σε κάθε Νηπιαγωγείο ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών.

     Ίδρυση νέων Νηπιαγωγείων. Δημιουργία σύγχρονων κτιρίων (αίθουσες, βοηθητικοί χώροι, τραπεζαρίες, αυλές, κλπ) καθώς και εξασφάλιση υλικοτεχνικής υποδομής.

      Ολοήμερο Νηπιαγωγείο με τις κατάλληλες κτιριακές και υλικοτεχνικές υποδομές και ειδικό Βοηθητικό προσωπικό. Στήριξη του ολοήμερου σχολείου με προτεραιότητα στους διορισμούς και όχι με την κάλυψη των κενών μέσω ΕΣΠΑ.

      Να μην εφαρμόζεται πρόωρη αποχώρηση των νηπίων που φοιτούν στα ολοήμερα Νηπιαγωγεία.

     Ίδρυση Ειδικών Νηπιαγωγείων και Τμημάτων Ένταξης. Ειδική μέριμνα για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στα Νηπιαγωγεία.
       Μείωση της αναλογίας Νηπιαγωγών/μαθητών σε 1/15 με ταυτόχρονους μαζικούς διορισμούς.

       Εφαρμογή της θεσμοθέτησης του ωραρίου που έχει ήδη ψηφιστεί. Άμεση έκδοση Υπουργικής Απόφασης για το ωράριο των νηπιαγωγών μετά τη θεσμοθέτηση του με το Ν. 4115/2013 λαμβανομένων υπ' όψιν των ιδιαιτεροτήτων που υπάρχουν.
       Εξασφάλιση της δωρεάν μεταφοράς νηπίων και προνηπίων.

     Όχι στην αποκέντρωση του Νηπιαγωγείου σε Δημοτικούς ή Ιδιωτικούς Οργανισμούς εκπαίδευσης και σε φορείς αναρμόδιους και επικίνδυνους για την Παιδεία.

      Διοικητική επιμόρφωση των νηπιαγωγών και μοριοδότηση της θέσης της προϊσταμένης. Στις μεγάλες σχολικές μονάδες να καθιερωθεί ο θεσμός της διευθύντριας και η επιλογή να γίνει με την ίδια διαδικασία όπως των δασκάλων.

      Να γίνει κανονική εγγραφή όλων των προνηπίων τον Ιούνιο. Να μην εφαρμοστεί στην πράξη καμία εγκύκλιος ή προφορική εντολή σχετική με προεγγραφές, εγγραφές κατά περίπτωση ή κληρώσεις προνηπίων, μέσω των οποίων αποκλείονται τα προνήπια ή μετατίθεται η εγγραφή τους σε χρόνο ακόμα και μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η όλη διαδικασία είναι προς όφελος μόνο του Υπουργείου, το οποίο προσπαθεί με λογιστικά πρότυπα και με αναβολές, να μειώσει τις αντιδράσεις των γονιών και να τους εξαναγκάσει να λύσουν μόνοι τους το ζήτημα, στρέφοντας τους είτε προς τον ιδιωτικό τομέα, όπου λειτουργούν πολλά Νηπιαγωγεία και παιδικοί σταθμοί χωρίς νόμιμη άδεια, είτε προς δημόσιους παιδικούς σταθμούς.

Απέναντι σε αυτή τη Βάρβαρη πραγματικότητα, απέναντι σε όλους αυτούς που προσπαθούν να μας πείσουν πως όλοι οι αγώνες είναι μάταιοι και πως πρέπει πειθαρχημένα και άβουλα να υποταχθούμε στην αναλγησία των ισχυρών, ορθώνουμε το ανάστημά μας ως οφειλόμενο χρέος στη νέα γενιά που διαπαιδαγωγούμε.

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου