Τετάρτη 27 Μαρτίου 2013
Δευτέρα 25 Μαρτίου 2013
Αντιμετώπιση της δυσλεξίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Αξίωση και ανάγκη για
μια εναλλακτική θεώρηση της αποκατάστασης των προβλημάτων του γραπτού λόγου
Μιλτιάδης Π. ΚΑΡΒΟΥΝΗΣ ,
Υπ. Διδάκτωρ Ειδικής Αγωγής Παν/μιου Ιωαννίνων, Εργαστήριο Ειδικής και Θεραπευτικής Αγωγής( ΕΡ.Ε.Θ.Α.)
Ηλεκτρονική Διεύθυνση: mkarvuni@hellasnet.gr
Παρόλο
που η αντιμετώπιση των δυσκολιών μάθησης του γραπτού λόγου στη δευτεροβάθμια
εκπαίδευση βρίσκεται στο επίκεντρο διαφόρων νομοθετικών ρυθμίσεων, εντούτοις
διαπιστώνεται η ανάγκη εφαρμογής ερευνητικά αξιολογημένων προγραμμάτων
παρέμβασης. Ειδικότερα, στην περίπτωση της δυσλεξίας φαίνεται να υπάρχουν
πολλές πρακτικές προσεγγίσεις με ισχνά έως ανύπαρκτα ερευνητικά ερείσματα, οι οποίες
παρουσιάζονται με τον εντυπωσιασμό του επιστημονικοφανούς, αλλά καμία θεωρητικά
θεμελιωμένη και μεθοδολογικά έγκυρη ερευνητική προσέγγιση. Λόγω της
σπουδαιότητας που έχει το θέμα των προβλημάτων της ανάγνωσης και ορθογραφημένης
γραφής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στη συνέχεια θα επιχειρήσουμε μια αδρομερή
επισκόπηση της εμπειρικής βάσης και του περιεχομένου των μέχρι τούδε
ερευνητικών πορισμάτων, παρουσιάζοντας παράλληλα και το θεωρητικό υπόβαθρο μιας
προτεινόμενης εναλλακτικής μεθόδου παρέμβασης που θεωρούμε ότι διευκολύνει την
αντιμετώπιση των δυσκολιών του γραπτού λόγου στην ελληνική γλώσσα.
Κυριακή 17 Μαρτίου 2013
ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ - ΑΡΘΡΑ
Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχαν τρία βασίλεια
- Το βασίλειο των αρσενικών ή αλλιώς το βασίλειο του Ο
- Το βασίλειο των θηλυκών ή το βασίλειο του Η
- Το βασίλειο των ουδετέρων ή το βασίλειο του Το
Μια μέρα οι βασιλιάδες του μαλώσανε για το ποιο βασίλειο ήταν το πιο πλούσιο. Καλέσανε τους υπηκόους τους και τους ζητήσανε να φέρουν στο παλάτι τα υπάρχοντα του βασιλείου.
Έτσι αυτοί ξεκίνησαν να ανακαλύψουν τα υπάρχοντα του κάθε βασιλείου και να τα πάνε στο βασιλιά τους.
Την ώρα που ακούγεται η μουσική, οι υπήκοοι ψάχνουν να βρούν καρτέλες με ζωγραφιές αντικειμένων.
Μόλις σταματήσει η μουσική, ψάχνουν σε ποιο βασίλειο ανήκει η κάρτα- αντικείμενο που έχουν στα χέρια τους,
Γιατί το “ανορθόδοξο” εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας είναι το καλύτερο στον κόσμο
Νοε292012
Σύμφωνα με την παγκόσμια κατάταξη του ιδρύματος Economist Intelligence Unit for Pearson, η Φιλανδία έχει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο. Το αποτέλεσμα αυτό δεν εκπλήσσει τους ειδικούς, δεδομένου ότι αυτή η Σκανδιναβική χώρα έχει υλοποιήσει τεράστιες μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση τα τελευταία σαράντα χρόνια. Παρακάτω είναι κάποια από τα κυριότερα χαρακτηριστικά του Φιλανδικού εκπαιδευτικού μοντέλου.
Τα παιδιά στην Φιλανδία δεν ξεκινούν το σχολείο μέχρι να γίνουν 7 ετών
(Πηγή: NYTimes )
Οι μαθητές σπάνια δίνουν εξετάσεις ή κάνουν εργασίες στο σπίτι μέχρι να φτάσουν στην εφηβεία.
(Πηγή: NYTimes )
Τα παιδιά δεν βαθμολογούνται τα πρώτα έξι χρόνια της εκπαίδευσης τους.
Γιατί η Φινλανδική εκπαίδευση θεωρείται η καλύτερη του κόσμου ;
Γιατί η Φινλανδική εκπαίδευση θεωρείται η καλύτερη του κόσμου ;
Ακούγεται συχνά από εκπαιδευτικούς και μη, ότι η Φινλανδική εκπαίδευση θεωρείται από τις καλύτερες του κόσμου.
Τι σημαίνει καλύτερη εκπαίδευση; Ότι οι μαθητές γίνονται καλύτεροι άνθρωποι γενικά και αόριστα; Ότι γίνονται πιο έξυπνοι; Ότι είναι μεγαλύτερο και καλύτερο το ποσοστό των επιστημόνων στην χώρα που έχει καλύτερη εκπαίδευση; Ότι η χώρα έχει πιο πολλούς νομπελίστες ή λογοτέχνες; Λιγότερη εγκληματικότητα; Δεν ξέρω κατά πόσο όλα αυτά τα ερωτήματα μπορεί να απαντηθούν από κάποιον ειδικό.
Ο Alan Lishness όπως διαβάζουμε στο μίνι βιογραφικό του στο βίντεο του Tedx είναι υπεύθυνος για τον σχεδιασμό ενός επιστημονικού εκπαιδευτικού προγράμματος στο Maine των ΗΠΑ και το όραμά του είναι να έχουν όλοι οι πολίτες κριτική σκέψη, να ξέρουν να συνεργάζονται, να εκπαιδεύονται συνεχώς και να αναπτύσσουν καινοτόμες λύσεις. Πιστεύει στο Φινλανδικό πρότυπο εκπαίδευσης όπου οι δάσκαλοι είναι πιο καλά προετοιμασμένοι στο να διδάξουν, όπου χαίρουν υψηλής επαγγελματικής εκτίμησης και έχουν αυτονομία στις τάξεις τους!
Ας δούμε μερικά σημαντικά σημεία και συμπεράσματα που αλιεύσαμε από την ομιλία του Alan Lishness στο TedxDorigo:
Κυριακή 10 Μαρτίου 2013
ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΉ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑ 1
Γράφουμε τις προτάσεις μας
Κόβουμε τις λέξεις
Τις ανακατεύουμε και μετά τις βάζουμε πάλι στη σειρά
Βρίσκουμε ποια λέξη έκρυψε η κυρία
Ο καθένας παίζει με την πρόταση του
Παιζουμε με το τραγουδάκι
Στο πάτωμα της τάξης μας είναι ένας ψύλλος (δις)
μας αρέσει ο ψύλλος μας κι ας μην είναι φίλος μας(δις)
Κάθε φορά που το τραγουδάμε βγάζουμε από το τέλος των λέξεων φίλος και ψύλλος ένα γράμμα,
ώσπου δε μένει στο τέλος κανένα γράμμα
Έγραψα τις λέξεις όπως διαβάζονται με τα φωνήματα για να διευκολύνω τα παιδιά να τραγουδούν ο,τι βλέπουν
ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΟΥ 1
Στη σχολική βιβλιοθήκη υπήρχαν τα παρακάτω βιβλία
Τα μελετήσαμε
Δανειστήκαμε τους παρακάτω χάρτες από το Δημοτικό
Ενθουσιαστήκαμε με το μεγάλο ανθρωπάκι από το βιβλίο Το Πρώτο μου Βιβλίο για το Σώμα
Ζωγραφίσαμε το περίγραμμα ενός παιδιού
και ο καθένας ζωγράφισε όποια εσωτερικά όργανα θυμόταν
Και επειδή δεν ξέραμε που να βάλουμε τη σπονδυλική στήλη
ζωγραφίσαμε άλλο ένα παιδάκι
για να κάνουμε το σκελετό
Αφού τελειώσαμε κολλήσαμε καρτελίτσες με τα ονόματα των οστών και των οργάνων
Προσπαθούμε να διαβάσουμε- μαντέψουμε τι γράφει στις καρτέλες
Τα παιδάκια μας είναι έτοιμα
Μετράμε το ύψος μας
Μαθαίνουμε πώς να βουρτσίζουμε τα δόντια μας
Παρακολουθούμε στον υπολογιστή τη σειρά
Μια Φορα κι Έναν Καιρό Ήταν ο Άνθρωπος-το Ανθρώπινο Σώμα
Παίζουμε στον υπολογιστή παιχνίδια, που αναφέρονται στο ανθρώπινο σώμα
Με την ευκαιρία μαθαίνουμε να γράφουμε και το όνομά μας στον υπολογιστή
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)