Παρασκευή 22 Μαΐου 2015
Τετάρτη 20 Μαΐου 2015
ΟΜΑΔΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ: ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Στην
προσχολική εκπαίδευση είναι πολλά και πολύπλευρα τα προβλήματα που εγείρονται
από έλλειψη αναγνώρισης της βαθμίδας ως ισότιμης με
τις υπόλοιπες. Πολλές φορές έχουν αναφερθεί προβλήματα όπως τα άθλια και
ακατάλληλα κτίρια που στεγάζουν παιδιά 4-6 ετών. Η σημαντική έλλειψη
υλικοτεχνικής υποδομής, η ελλιπής μέριμνα για ουσιαστική και με στοχοθεσία σε
βάθος χρόνου επιμόρφωση, ο υποβαθμισμένος ρόλος της/του νηπιαγωγού που πολλές
φορές συνδέεται η νοημοσύνη και η ικανότητα των εκπαιδευτικών με την ηλικιακή
ομάδα που διδάσκουν και άλλα πολλά.
Κυριακή 3 Μαΐου 2015
Family Playing Cards: take ‘em, make ‘em, then play!
A few years ago, I burned the midnight oil way too close to the finish line, in an attempt to create Family Playing Cards for Maddy, Owen, and Cora.
And though I made the work harder than it needed to be, it was well worth it.
The kids have used the cards steadily for the last two years, playing games, using them as ‘cheaters’ when they made cards, wrote notes, and developed stories with their family as the main characters.
This year, I utilized my sweet, sweet laptop a little more–and I called in the resources of a good pal–so my work was a little easier.So with a little help from my friends, I created family playing cards for my kiddos, adding new cousins and Brady.
But I also made a set for our niece and nephews, and I’m hoping that they have as much fun learning our names as we have had learning theirs.
Phonemic Activities for the Preschool or Elementary Classroom
By: Marilyn J. Adams, Barbara Foorman, Ingvar Lundberg, and Terri Beeler (2004)
This article features activities designed to stimulate the development of phonemic awareness in preschool and elementary school children. The activities originally appeared in the book Phonemic Awareness in Young Children: A Classroom Curriculum.
Listening to sequences of sounds
From chapter 3: Listening games
Objective
To develop the memory and attentional abilities for thinking about sequences of sounds and the language for discussing them.
Materials needed
Objects that make interesting, distinctive sounds. Some examples follow:
banging on wall/table/lap
blowing blowing a whistle blowing nose clapping clicking with tongue closing purse coloring hard on paper coughing crumpling paper cutting with a knife cutting with scissors dropping (various things) drumming with fingers eating an apple folding paper hammering hopping noisy chewing |
opening window or drawer
pouring liquid ringing a bell rubbing hands together scratching sharpening a pencil slamming a book smashing crackers snapping fingers stamping stirring with teaspoon tearing paper tiptoeing turning on computer walking whistling writing on board writing with a pencil |
Δευτέρα 20 Απριλίου 2015
Ομάδα Νηπιαγωγών « Δικαίωμα στην εκπαίδευση»: Ημερίδα στο Βόλο
Η Ομάδα Νηπιαγωγών "Δικαίωμα στην Εκπαίδευση" συνεχίζει τις δράσεις της
ενισχύοντας τις συνδικαλιστικές διεκδικήσεις με επιστημονική τεκμηρίωση.
Αφουγκραζόμαστε
και καταγράφουμε τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των συναδέλφων και
επικαιροποιούμε τα αιτήματά μας.
Καταθέτουμε το προσωπικό μας όραμα για το νηπιαγωγείο της συμμετοχής,
της συνεργασίας, των υποδομών, της αξιοκρατίας, της αναβάθμισης της διδασκαλίας
με σύγχρονα μέσα, της διαρκούς επιμόρφωσης, της αναβάθμισης του ρόλου του
νηπιαγωγού και αγωνιζόμαστε γι΄ αυτό.
Πέμπτη 26 Μαρτίου 2015
Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015
Δευτέρα 9 Μαρτίου 2015
Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2015
Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2015
Καρτέλες Συλλαβισμού: Κατάτμηση και Καταμέτρηση
Μια πολύ βασική δεξιότητα για την κατάκτηση της ανάγνωσης είναι ο συλλαβισμός.
Οι λέξεις αποτελούνται από μικρότερα τμήματα , τις συλλαβές.
Συλλαβή είναι το τμήμα της λέξης που τα στοιχεία του προφέρονται μαζί και ακούγονται σαν ένας φθόγγος. Αποτελείται τουλάχιστον από ένα φωνήεν ή δίφθογγο, είτε μόνα τους είτε σε συνδυασμό με ένα ή περισσότερα σύμφωνα. Μια λέξη έχει τουλάχιστον μια συλλαβή, π.χ. η λέξη γη, οι λέξεις γάτα ή τα ψάρια έχουν δύο συλλαβές. Οι λέξεις όπως χαρούμενος και τραπέζι έχουν τρεις συλλαβές. Εδώ είναι μερικά πράγματα που θέλουμε τα παιδιά να είναι σε θέση να κάνουν με τις συλλαβές:
Να χωρίζουν τις συλλαβές μιας λέξης.
Να μετρούν τον αριθμό των συλλαβών σε μια λέξη.
Να συνδυάζουν συλλαβές ώστε να σχηματίσουν μια λέξη. Παράδειγμα: "Ποια λέξη σχηματίζεται όταν βάζετε μαζί τις συλλαβές κα -ρά βι;"
Πείτε τα μέρη μιας λέξης, όταν μια συλλαβή πέσει. Για παράδειγμα, "Τι ακούγεται σαν όταν λέμε γάτα χωρίς το μέρος -τα;"
Καρτέλες για συλλαβισμό των λέξεων. Ανάλογα με το πόσες συλλαβές είναι τσεκάρουμε και τον αριθμό (με ένα μανταλάκι, καπάκι, βοτσαλάκι κ.ά.)
Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2015
Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2015
Τρίτη 6 Ιανουαρίου 2015
35 Name Activities for Preschoolers
Last year in three year old preschool, names were a big deal. So I can only suppose they will be again this year in four year old preschool.
Henry learned to recognize his name pretty early on. At first, he thought any word that started [or even had one] with an H meant it was his name. But he soon learned that there was more to it than that.
Throughout the year they worked on name recognition and spelling. By the end of last year, Henry was able to spell his first name [and write it!!]. He even was able to spell it backwards, which shocked me!
Now, its onto our last name… which for reason seems daunting to me. But with some help of these activities I found, the should come fast enough. Just applying it to our last name instead of his first!
Have some fun with your kids learning to recognize their very own name [it’s very special to them, make it be a special thing!] and then learn to spell it too! They’ll be so proud and you’ll be one proud mama!
Here are 35 name activities for your preschooler learn to recognize and spell their name!
Name Recognition
Put their name up every where. Label everything of theirs with their name. Use their name in your activities! Have fun with it!
5 things kids need… before they’re ready to sound out words
Many parents are excited to teach their children to read. When deciding what to teach first, I imagine that many parents start with what they know— sounding it out.
/C/ /a/ t/. Caaaat. CAT.
Sounding out words is a developmental skill. We can introduce it gently, reintroduce it later, and provide opportunities for practice when it’s finally “clicked.”
But did you know that kids need to know quite a few things about reading before we should teach them to sound out words?
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)